Saturday, November 27, 2010

Siapa Orang Yang Kuat di Dunia?

Sapa la yang kuat agaknya dalam dunia ni? Anda rasa anda kuat? Adakah orang yang berketul-ketul badannya adalah orang yang kuat?Adakah orang yang pandai,boleh  membaca buku tebal-tebal itu kuat?

Tidak sebenarnya jika dia tidak boleh senyum ketika menghadapi kesukaran. Mungkin anda akan berkata;
'Alah...pekara senang je tu.'
'Senyum bukan susah sangat, tarik pp ke atas nanti bibir pun ikut. Senyum la tu'



Kalau betullah anda mampu tersenyum ketika sedang susah, duit kat poket ciput, parent tak sihat,hutang banyak nak bayar, tekanan kerja, dan macam-macam kesulitan lagila jadi anda adalah orang yang kuat.

Susahkan nak senyum kalau ada masalah? Anda rasa cam hipokrit jer kalau senyum masa ada masalah kan? Jangan risau, 'Senyum itukan sedekah' senyum sangat2lah digalakkan dalam Islam.


Pernah direkodkan Imam Bukhari disebutkan bahawa Saiditina Aisyah berkata: “Ada seorang lelaki yang meminta izin untuk bertemu dengan Rasulullah SAW. Ketika Baginda melihat orang itu dari jauh, maka Baginda bersabda: Dia adalah seburuk-buruk saudara dan anak dalam kerabat. Namun ketika orang (Uyainah) itu sudah duduk, Baginda memberikan senyuman di wajah dan menerima dengan baik hati kedatangan orang itu.Ketika orang itu sudah pergi, Aisyah berkata kepada Rasulullah SAW: Wahai Rasulullah, ketika kau melihat orang itu tadi dari jauh engkau berkata begini dan begitu. Tapi kemudian engkau berwajah ceria setelah berada di hadapannya dan menerima kedatangannya dengan baik hati. Kemudian Rasulullah bersabda: Wahai Aisyah, bilakah engkau melihatku berbuat tidak baik?" 


Lepas ni siapa rasa dirinya tidak kuat, kuatkan lah dengan senyuman. Percaya atau tak, dengan senyuman anda, bukan hanya membuat diri anda kuat tetapi orag disekeliling anda turut kuat.....
Shrek Forever After (Single-Disc Edition)

7 comments:

azhar said...

senyum tu penawar yg mujarab...

Norizwan said...

mikail tidak pernah senyum dan ketawa...dia la penentu takdir, rezeki kepada manusia...(ada kena mengena ker? tambah kit info ni)

nice info baby...:)

ct said...

azhar: betul3 (gaya upin ipin) "Smile is cure"

Norizwan: Hmmmmm.....ade kene mengena la jugak tu abg wan... Tapi kita hanya manusia......

apezs shah said...

salam,

salam kenal dah follow u back..
senyum. awak senyum pasti dunia senyum sekali hehe...;)

ct said...

apezs shah: thanx... semua orang senyum dunia pasti berseri...:)

AdiaLuze said...

Macam lagu amlique ngan Najwa :

Senyum...Tak perlu kata apa2...

Mknaye aper? Mknaye, kenalah senyum2 slalu :)

Smile Is Cure said...

Betol tu....senyum...:)

Baca la ni sekali

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...